Fler köper sin mat direkt av producenten

Helsingfors 16.08.2016, 14:07

Inrikes

För långt avstånd, för mycket besvär, för dyra priser eller brist på information - det är skälen som finländarna uppger för att inte handla sina matvaror direkt av producenten. Men hindren blir allt oviktigare i takt med att intresset för närmat växer.
- Det märks att uppsvinget för närproducerad mat håller i sig. Under de senaste åren har folk till och med hittat ut till oss, trots att vi befinner oss mitt i skogen, säger Sofia Stolpe som driver Herrgårdsglass i Tenala.
Herrgårdsglass gör sin glass på mjölk som kommer direkt från korna på den egna gården. De hör till de finlandssvenska producenterna på närmatsevenemanget Delikatessernas Finland, som inleds i Helsingfors på torsdag. Syftet med evenemanget är att skapa ett forum där producenter och konsumenter kan mötas och jippot samlar eko- och närmatsproducenter från hela landet.
- I matbutiken missar konsumenterna ofta oss små producenter och går efter produkter som de brukar köpa, såsom Valio. Därför är det viktigt för oss att synas på olika evenemang, säger Stolpe.
Andra finlandssvenska producenter på plats är bland annat Malmgårds bryggeri från Lovisa, Backers bageri från Bollstad i Raseborg och odlare från Österbottens svenska producentförbund. Evenemanget ordnas tillsammans med ölfestenSyystober.
Kunder via Facebook

Stolpe önskar att de stora butikskedjorna i högre grad skulle ta in småproducenternas varor i butikshyllorna. De stora kedjorna marknadsför sitt intresse för närproducerad mat men det resulterar sällan i konkreta åtgärder.
- För några år sedan startade S-kedjan en stor kampanj där de kontaktade oss och andra småproducenter, men ingenting hände, säger Stolpe.
I stället har de sociala medierna såsom Facebook blivit viktiga marknadsföringskanaler för de finländska småproducenterna med begränsad budget.
- Det är både gratis och når ut till många, säger Stolpe.
Direktförsäljningen från gårdar till konsumenter kommer att växa stadigt till 2020, visar en undersökning som gjordes för de finländska producenternas centralförbund MTK. Jämfört med 2013 uppger många fler finländare i dag att de har köpt mat direkt från producenten, oftast från torget, och allt fler tycker att det är okej att priserna är lite högre. (FNB-SPT/HEIDI HAKALA)

FNB-SPT-HEIDI HAKALA

FNB

Mer från SLC