Helsingfors 28.04.2017, 15:41
Politik
Butikskedjornas egna varumärken stör marknaden, anser den färska jord- och skogsbruksministern Jari Leppä (C). Han säger att kedjornas egna märken skapar orättvisa och obalans i produktionskedjan.
Bland annat drar butikernas varumärken nytta av den produktutveckling som gjorts av andra.
- En aktör kan så där bara nappa åt sig ett koncept och varumärke och via sitt eget varumärke göra samma produkt bara genom att ändra på namnet en aning. Det är allt annat än rättvist, säger Leppä i en intervju med FNB.
Den här verksamheten försvagar de ursprungliga varumärkena. Det har negativa konsekvenser framförallt för livsmedelsexporten, ett område han skulle vilja satsa på.
- För i exporten klarar vi oss inte med Pirkka, utan med kända varumärken.
Han är besviken över att handeln bara bryr sig om priset, i stället för att fundera på kvalitetsfrågor.
- Konsumenterna bryr sig i allt högre grad om vad de äter. (FNB)
FNB