Vain joka viides suomalainen kysyy ruuan alkuperästä ravintolassa, vaikka lähes kaikki ovat kiinnostuneita siitä. Maa- ja metsätalousministeriön teettämän ja tutkimusyritys IRO Researchin toteuttaman tutkimuksen mukaan* noin 80 prosenttia suomalaisista haluaisi tietää, mikä on heidän ruokansa kotimaa.

Tutkimuksen mukaan ne, jotka kysyvät ravintolassa ruuan alkuperää, kysyvät useimmiten punaisen lihan alkuperää (51 prosenttia). Toiseksi eniten kysytään siipikarjan alkuperää (50 prosenttia) ja kolmanneksi eniten kalan alkuperää (41 prosenttia).

Etelä-Pohjanmaalla siipikarjatilaa pitävä Suvi Rantala-Sarjeant kertoo, että ruuan alkuperän varmistaminen on tärkeää sen vuoksi, että voi olla varma siitä, mitä syö.

Rantalan tilan kaikki tuotteet voi jäljittää pakkauksen avulla suoraan tilalle asti.

- Jos paketissa on oma nimi, tila ja paikkakunta, se on kuluttajalle tae siitä, että tuote on laadukas, Rantala-Sarjeant sanoo.

Ruoan puhtautta arvostetaan

Suomi on maapallon pohjoisin paikka, jossa harjoitetaan maataloutta. Paitsi pohjoisinta, suomalainen ruoka on useilla mittareilla mitattuna myös maailman parasta.

Suomalaisilla maatiloilla käytetään maailman puhtainta vettä. Suomalainen ruoka on myös salmonellavapaata, eikä eläimiä kasvateta antibiooteilla. Kotimaisuuden jälkeen eniten suomalaisia kiinnostaakin ruuassa juuri sen puhtaus.

Suvi Rantala-Sarjeant kertoo, että tuotannon läpinäkyvyys takaa sen, että tuotteeseen voi luottaa. Suomessa valvonta kattaa koko elintarvikeketjun.

- Kun kotimainen tuote on lähellä tuotettu, se on oikeasti lähellä tuotettu eikä sinnepäin. Suomessa tehdään täydellä sydämellä asiat viimeisen päälle loppuun asti.

Maa- ja metsätalousministeriön kaksivuotinen ruuan arvostuskampanja pyrkii lisäämään suomalaisten tietoisuutta ruuan alkuperän merkityksestä: kuinka ruoka tuotetaan meillä Suomessa ja mitä saamme, kun valitsemme lähellä tuotettua ruokaa. Läheltä parempaa -kampanjassa seurataan kymmenen eri puolilla maata sijaitsevan maatilan kautta nykyaikaista suomalaista ruuantuotantoa ja etsitään vastauksia sille, miksi suomalaisen ruuan sanotaan olevan maailman puhtainta, vastuullisesti tuotettua ja jäljitettävää. Kampanjassa ovat mukana myös Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC. www.läheltäparempaa.fi #läheltäparempaa