Finländsk mat och turism visar upp sig i Berlin nästa vecka – Finland storsatsar som partnerland på världens största matmässa

SLC -

Finland medverkar som partnerland på världens största matmässa Grüne Woche som öppnar i Berlin nästa vecka. Temat för Finland är ”Aus der Wildnis” – från den vilda naturen. Från Finland deltar 80 mat- och turismföretag som fyller en hel mässhall. Med egna regionavdelningar medverkar Saimenområdet, Birkaland, Tavastlands och Mellersta Finlands företags västra insjöområde, Norra Karelen, Sydvästra Finland och Kajanaland. Företag från Lappland presenterar sig under det gemensamma varumärket Lapland Food Club. Mässan som riktar sig till konsumenter ordnas på mässcentret Messe Berlin den 18-27 januari 2019. 

 Avsikten med partnerlandssamarbetet är att få synlighet och bana vägen för finländska arktiska mat- och dryckesprodukter i Tyskland samt att locka fler turister till Finland genom att marknadsföra Finland som ett matland. Grüne Woche är även ett storskaligt etablerat evenemang för matbranschens beslutsfattare och media. På Finlands avdelning hålls presskonferenser kring olika teman samt möten med beslutsfattare. I mässan deltar årligen cirka 400 000 besökare samt 1 700 utställare och 4 000 representanter för media från 65 olika länder.

Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, som undertecknat partnerlandsavtalet med mässan, ansvarar för projektets arrangemang i samarbete med jord- och skogsbruksministeriet, den finlandssvenska producentorganisationen SLC samt Business Finland. Som stöd för projektet finns flera regionala mat- och turismprojekt samt MTK-Varsinais-Suomi. Som stöd för programmet och kommunikationen bistår Finlands ambassad i Tyskland.  

För tyskar presenteras finländsk arktisk mat och dryck i såväl Finlands mässhall som vid Business Finlands olika inköpartillfällen samt i samband med Food from Finland-matexportprojektets kampanjer i flera handelskedjor. 

Öppningfest med Iiro Rantala, dansgrupp och meny av toppkockar 

Finland har huvudrollen även under mässans öppningsceremoni torsdagen den 17 januari. Under öppningsprogrammet representeras Finland av pianisten Iiro Rantala, dansgruppen VäkeväKollektiivi och jord- och skogsbruksminister Jari Leppä. Finska kocklandslaget står för öppningsfestens meny. De inbjudna gästerna får smaka på bl.a. griskind från grisar med knorr, tartar av arktiskt höglandsboskap, ost- och havrekroketter, karelska piroger, blåbärspannacotta och pinnbullar. Drycker som serveras är Koskenkorva-drinkar, öl från småbryggerier och finländskt vatten.

– Vi vill erövra tyskarnas hjärtan med hjälp av våra starkaste trumfkort. Vår bevisligen rena arktiska natur och mat, ansvarsfulla produktionsmetoder samt innovativitet kombinerar vi med en gnutta av det vilda, säger SLC:s ordförande Mats Nylund.  

– Det synliga Grüne Woche-samarbetet lyfter starkt fram Finlandsbilden i det för oss så viktiga europeiska marknadsområdet just lämpligt inför vårt EU-ordförandeskap, betonar jord- och skogsbruksminister Jari Leppä. Jord- och skogsbruksministeriet delfinansierar projektet.

Presstillfällen, tango, tyst rum, julgubben, småbryggerier och ”kossuby”

Den som behöver tystnad måste i den finska hallen besöka Saimens avdelningens tysta rum för på scenen underhåller folkdans-, tango-, och dansbandsgrupper samt kantelespelare. På programmet står även dans, akrobati och diskussioner. På den finska avdelningen kan besökare pröva på att tillsammans med kocklandslaget tillreda förrätter av finländska råvaror eller ta en selfie med julgubben. För tyska massmedier presenteras bl.a. finländsk havre, ekoproduktion, skogsbruk och turism.

För restaurangområdets matservering ansvarar Bryggeri Helsinki in Berlin tillsammans med Finska kocklandslaget. Rätter tillredda av kocklandslaget serveras förutom i restaurangen på Finlands mässavdelning även på flera tillfällen som rikar sig till beslutsfattare och media. På restaurangområdet finns även baren Stora Öl – Små Bryggerier som serverar mer än tio produkter från små bryggerier och destillerier. 

På den finska mässan presenteras också gemenskapskonstsprojektet ”Om kor kunde tala” som förmedlar stämningar från finländska nötgårdar. Utställningen fick inte plats i den finska hallen och är därför utställare i ekohall 1.2. Konstutställningen öppnar fredag 18.1 kl. 16.

Bred skara samarbetsparter medverkar Som mat- och dryckessponsorer för evenemangets PR-tillfällen fungerar Altia med Korskenkorva, Atria, Arla, Helsingin Mylly och Reinin liha. Köksinredningen levereras av Electrolux, det tysta rummet av Framery, största delen av möblerna i mässhallen av Isku och grönväxternas krukor levereras av Kekkilä. Den grafiska identiteten för partnerlandssamarbetet har planerats av reklambyrån Hasan & Partners. Mässavdelningen byggs av Messeforum. Finlands ambassad i Tyskland deltar aktivt i arrangemangen av olika tillfällen för beslutsfattare, påverkare och massmedierna. Dessutom bistår den tyska kommunikationsbyrån Genius i kommunikationen till tysk media. 

I Finlands mässhall presenterar sig företag på regionala avdelningar, enligt produktkategori eller på den finska hallens restaurangområde. Företag som på mässan marknadsför sina produkter och tjänster är bland andra Altia med Koskenkorvabyn, Hätälä, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkala gård, Helsingin Mylly, Kaslink Foods, Kyrö Distillery, Laihian Mallas och Lomalaidun. Information om evenemangets alla medverkande utställare och företag samt programmet på Finlands mässavdelning finns på Finlands evenemangswebbsida www.ausderwildnis.fi

Presskonferens i Finlands hall torsdagen den 17.1 kl. 15  

De finska arrangörerna håller presskonferens i Finlands hall 10.2 i Berlins mässcentrum torsdagen den 17.1.2019 kl. 15-17. Under presskonferensen hålls anföranden av jord- och skogsbruksminister Jari Leppä, MTK:s ordförande Juha Marttila samt av SLC:s ordförande Mats Nylund. Samtidigt har medias representanter möjlighet att bekanta sig med företagen på Finlands avdelning och vad de erbjuder innan mässan öppnas för besökare.


Tilläggsinformation om Grüne Woche-mässan: www.gruenewoche.de  
 

Foton samt pressmeddelandet på finska 


Tilläggsinformation:

Kommunikationschef Mia Wikström, SLC, +358 50 355 3213, mia.wikstrom@slc.fi 

Projektledare, kommunikationsdirektör, Klaus Hartikainen, MTK, +358 40 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi

Ordförande Mats Nylund, SLC, +358 50 512 2191, mats.nylund@slc.fi

Ordförande Juha Marttila, MTK, +358 50 341 3167, juha.marttila@mtk.fi 

Kontakt till jord- och skogsbruksminister Jari Leppä: JSM:s kommunikationsdirektör Janne Impiö, +358 50 330 6065

Regionala kontaktpersoner:

Tilläggsinformation om hur olika regioner presenterar sig på mässan:

Kajanaland: Salli Mikkonen, +358 44 710 0872, salli.mikkonen@kainuu.fi

Sydvästra Finland: Paavo Myllymäki, +358 40 582 8261, paavo.myllymaki@mtk.fi   

Mellersta Finland, Tavastland och Birkaland (västra insjöFinland): 
Sanna Ojala, +358 50 412 0491, sanna.ojala@jamk.fi 
Suvi-Tuulia Leinonen, 358 40 669 0645, suvi-tuulia.leinonen@jamk.fi.

Lapland Food Club: Juho Ikonen, +358 43 824 2290, juho.ikonen@businessrovaniemi.fi

Norra Karelen: Hanne Husso, +358 40 532 6756, hanne.husso@josek.fi

Saimenområdet: 
Hannele Hynninen, +358 44 794 2217, hannele.hynninen@mikseimikkeli.fi 
Kirsi Mättölä, +358 44 036 1606, kirsi.mattola@mikseimikkeli.fi 
Päivi Karhunen, +358 44 794 2212, paivi.karhunen@mikseimikkeli.fi  

Mer från SLC