- Vi har också en del enskilda produkter som strikt ekonomiskt inte är så lönsamma, men tack vare att vi har just de produkterna så säljer vi annat också. Det är alltid helheten som räknas, säger Christer Finne.
Finnes har breda försäljningskanaler för sina grönsaker. De säljer bland annat mycket till restauranger, storkök och också direkt till mindre kunder via sin gårdsbutik. Utmaningen i dag är att skiftningarna i trender och efterfrågan ändrar allt snabbare.
- I dag får vi ofta förslag på nya produkter direkt från kunderna som frågar om vi månne kunde odla just den här nyheten. Tidigare kunde man kolla vad som var inne i Sverige och så visste man att den här produkten sannolikt blir populär i Finland om några år, men så är det inte längre, säger Rosmarie Finne.
Inflytelserika personer på sociala medier kan i dag blixtsnabbt skapa en efterfrågan på en produkt. Då vill många genast köpa något nytt, men när odlarna sedan har tagit fram produkten så är det något annat som gäller.
- Därför är det bäst att själv försöka skapa trenderna. Trots att det tar en hel del tid så är vi aktiva på sociala medier och försöker styra utvecklingen och efterfrågan. Men hur det sedan lyckas vet man aldrig, säger Christer Finne.
Podcasten Framtidsodlarna hittar du på Podbean, Spotify, på slc.fi/framtidsodlarna och på landsbygdensfolk.fi. I serien reser Jens Berg runt i Svenskfinland för att träffa producenter som utvecklar och ligger i framkant inom sitt område.
Serien produceras av SLC i samarbete med Montem.
#Framtidsodlarna