Framtidsodlarna 5, Kjell Forsgård: Nya potatistrender via produktutveckling

Vi finländare äter i dag mindre potatis än tidigare. Under 2000-talet har konsumtionen gått ner med cirka 25 procent, trots att potatisen ofta är närodlad och förmånlig, och dessutom hälsosam och god. Det femte avsnittet i podcasten Framtidsodlarna handlar om framtiden för vår potatis.

SLC -

Kjell Forsgård i Jeppo, Nykarleby, jobbar hårt för att försöka vända trenden för potatiskonsumtionen i landet. Han odlar själv potatis på cirka 50 hektar och så är han styrelsemedlem i Jeppo Potatis, som utvecklar nya produkter och halvfabrikat. I utbudet finns nu bland annat vakuumförpackad, råskalad och strimlad potatis.

– Det är två personer som kontinuerligt jobbar med att ta fram nya produkter. De kollar vad som behövs på marknaden och så använder de sina egna munnar för att testa. Det vi vill undvika är det som man i skolorna kallar för “gummipotatisar”. Vi vill ha välsmakande, färska och fräscha potatisar som dessutom har den rätta konsistensen, säger Forsgård.

Han ser att det är de stora samhällstrenderna som driver vår matkonsumtion och då speciellt hur vi finländare äter potatis.

– Vi har i dag mindre hushåll, folk har bråttom och det ska gå snabbt att tillreda middagen på kvällen. Många äter ju i dag sin lunch borta och jag tror att det mesta av potatisen äts på lunch i dagens läge. Men det kräver bara lite planering så kan man nog äta potatis till middag på kvällen också, säger Forsgård.

Kjell Forsgård tampas med samma utmaningar som de flesta odlare har i dag. Det är en ständig kamp för att lönsamheten ska vara någorlunda. Han betonar att man måste växa och producera mera för att få ut samma netto. Därför handlar mycket om att försöka skära i kostnaderna.

– Vi har ett maskinsamarbete, vi gör en del av arbetsmomenten tillsammans med andra odlare, vi har samköp av utsäde och vi konkurrensutsätter när vi köper något. Allt handlar tyvärr om att försöka få ner kostnaderna, säger Forsgård.


Podcasten Framtidsodlarna hittar du på Podbean, Spotify, på slc.fi/framtidsodlarna och på landsbygdensfolk.fi. I serien reser Jens Berg runt i Svenskfinland för att träffa producenter som utvecklar och ligger i framkant inom sitt område.

Serien produceras av SLC i samarbete med Montem.

Mer från SLC