PRESSMEDDELANDE: Finländska livsmedelsföretag starkt representerade i Tyskland - Finlands rykte som ett attraktivt matland stärks

SLC - Igw2020 Brandbild Banner

På konsumentmässan Grüne Woche i Berlin den 17–26 januari 2020 ska Finland presentera bland annat baljhavre, små bryggeriers prisbelönade öl och smaker från den rena nordliga naturen. Rollen som partnerland på mässan 2019 med temat Aus der Wildnis, Från den vilda naturen, gjorde Finland mer känt som ett mat- och turistland. Prognosen för värdet av Finlands livsmedelsexport till Tyskland 2019 visar 117 miljoner euro, vilket innebär en ökning med hela 34 procent jämfört med året innan.

De finländska livsmedel som är framgångsrika på den tyska marknaden är kända som rena, hälsosamma och säkra produkter. Trumfkort i marknadsföringen av våra produkter är innovativitet, pålitlighet och Finlands natur. 

Finländska livsmedels- och turistföretag är starkt representerade på konsumentmässan Internationale Grüne Woche som hålls i Berlin den 17–26 januari 2020. Finlands mässavdelning arrangeras i samarbete mellan Business Finlands program Food from Finland och Visit Finland, jord- och skogsbruksministeriet, Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK samt Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Varje år samlar mässan över 400 000 besökare, 90 000 yrkesverksamma inom livsmedelsbranschen och mer än 4 000 medierepresentanter, vilket ger ett utmärkt tillfälle att testa finländska produkter och turisttjänster på den centraleuropeiska marknaden. 

- Exporten av finländska livsmedel till Tyskland visar ett kraftigt uppsving. I synnerhet i norra Tyskland finns det en stor efterfrågan på ekologiska och hälsofrämjande produkter. Största delen av vår export består av havreprodukter, alkoholdrycker, smör och andra mjölkfetter, bageriprodukter samt färsk fisk, säger Esa Wrang, direktör för programmet Food from Finland. 

- De finländska produkterna har fått allt större synlighet i tyska butiker. Samarbetet med de tyska dagligvaruhandelskedjorna kommer att utvidgas ytterligare år 2020. Under mässan får den finländska maten synlighet i en samarbetskampanj med onlinebutiken Lieferello, berättar Lili Lehtovuori som arbetar som sakkunnig med ansvar för den tyska marknaden vid Business Finland.

Mer synlighet för finländska produkter i tyska butiker

Under 2020 kommer finländska livsmedel och drycker att säljas i EDEKA NORD-, GLOBUS- och CITTI- kedjornas butiker samt i onlinebutiken LIEFERELLO.

Fjolårets storsatsning i Tyskland bar frukt:
- Finlands huvudpartnerskap på mässan 2019 bidrog till att skapa en positiv bild av finländsk mat hos tyska konsumenter. Partnerskapsprojektet gav Finland och den finländska maten stor synlighet, säger Klaus Hartikainen, kommunikationsdirektör vid MTK.

I år medverkar fler än 30 utställare från olika delar av landet på Finlands mässavdelning. Av företagen inom livsmedelsbranschen deltar Aten Marjat, Gold & Green, Kivikylän Kotipalvaamo, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Lapin Gourmet Kokit, Mustan Virran Panimo, Party Bugs, Poikain Parhaat, Polar Spring, Real Snacks, Saimaan Marja, Savuhovi, Vaalan Juustola och Vuokatin Viini. Finland som resmål presenteras på mässan förutom av Visit Finland och de deltagande landskapen Norra Finland, Saimen, Kajanaland även av Lomalaidun, Finnlines och ett antal företag inom landsbygdsturism som satsar på matturism. 

På restaurangen vid Finlands mässavdelning serveras specialiteter tillverkade av de finländska företagens produkter. På listan finns till exempel siklöja från Saimen, svamp och skogsbär. Besökarna får också smaka på många olika produkter från finländska småbryggerier och destillerier. För restaurangens verksamhet svarar Teemu Kaijanen som driver restaurangen Vaiha i S:t Michel och baren sköts av Lammin Sahti och Team Blue.

Den 15 januari 2020 ordnar Finlands ambassad och Business Finland ett evenemang där de finländska företag som deltar i mässan i Berlin kan träffa tyska importörer och inköpare inom detaljhandeln och HoReCa-branschen samt medier och bloggare. Evenemanget hålls i restaurangen SAVU som den finländska toppkocken Sauli Kemppainen öppnade i Berlin och som belönades med en Michelin-stjärna i början av 2019.

Lista på alla medverkande utställare på Finlands mässavdelning


Ytterligare information: 
Esa Wrang, Head of Food Program, Food from Finland, Business Finland Oy, tfn +358 400 243 076

Anna Salminen, kommunikationsexpert, jord- och skogsbruksministeriet, tfn +358 50 358 8793

Mia Wikström, kommunikationschef, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f., tfn 050 355 3213

Klaus Hartikainen, kommunikationsdirektör, Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK rf, tfn +358 40 169 2060

Food from Finland är ett av Business Finlands program som arbets- och näringsministeriet och jord- och skogsbruksministeriet genomför tillsammans. Programmet hjälper finländska livsmedelsföretag att komma in på den snabbt föränderliga internationella livsmedelsmarknaden. Programmet fokuserar på att utveckla den finländska livsmedelsbranschen, öka affärsverksamheten samt främja internationalisering och export (www.foodfromfinland.fi).

Visit Finland som är en landsomfattande sakkunnigenhet och aktiv aktör inom turismbranschen har ansvar för att främja turismen från utlandet till Finland. Visit Finland hjälper företag och företagsgrupper inom turismbranschen att utveckla och marknadsföra turismtjänster för den internationella marknaden. Visit Finland är en del av Business Finland (www.visitfinland.fiwww.visitfinland.com).

Mer från SLC