Framtidsodlarna, del 15: Direktkontakten med slutkonsumenten blir allt viktigare

Prisutvecklingen driver allt fler lantbruksföretagare att själva sköta en större del av försäljningen. Den nya rollen blir en kombination av producent, marknadsförare och rådgivare. Det nya avsnittet i podcasten Framtidsodlarna handlar om den framväxande marknaden för direktförsäljning i den åboländska skärgården.
SLC - Framtidsodlarna 15 Bjorklof logo WEBB 1

Charlotta Björklöf driver gården Västeräng i Nagu. För cirka 20 år sedan inledde hon med fem får. Idag är det cirka 150 djur som är ute på bete på olika holmar och skär i den åboländska skärgården. Förutom lamm- och fårkött producerar Björklöf fårskinn som hon säljer direkt till slutkonsumenterna.

– Enkelt sku det vara om man kunde sälja fåren direkt till ett slakteri och få någonting för det, men man blir lite ekonomiskt tvingad att sätta mera jobb och timmar på den direkta kundkontakten för att få ut någon slags lön för arbetet, säger Björklöf.

De allt växande REKO-ringarna har blivit en viktig säljkanal för henne. I en REKO-ring sker förhandsbeställningen via Facebook och så sker själva kundmötet på en bestämd plats och vid en bestämd tidpunkt. Både på Facebook och på själva mötesplatsen uppstår ofta givande diskussioner om produkterna.

– Vissa kunder vill inte alls ha tips eller råd för de vet exakt vad de vill ha, men många är jättenyfikna och söker någonting nytt. Om det till exempel står får på ett köttpaket så kan det vara kött som är allt från ett ettårigt till ett sexårigt djur. Om jag själv får välja tycker jag att kött från äldre får ibland är bättre, det är mera stadga i köttet om man till exempel vill göra ett långkok eller om man ska röka köttet. Det här är typiska frågor jag diskuterar med kunderna, berättar Charlotta Björklöf.

Som lantbruksföretagare har Björklöf valt att röra sig mycket ute bland kunderna på olika marknader och torg.

– Det hjälper om man som människa är lite öppen och social. Sedan ska man också ha kunskap om det man håller på med. Om någon kund frågar vad man kan göra med till exempel en köttbit så kan man inte svara att det jag har jag ingen aning om. När du står och säljer en framrygg ska du ha fakta om vad det är och vad du kan tillreda av den, säger den utbildade mathantverkaren Björklöf.

Charlotta Björklöf ordnar också besök på gården. Skolklasser och andra grupper får komma och bekanta sig med djuren och produktionen. Vid de besöken har hon stor nytta av att hon också har utbildat dig till ambassadör för skärgårdshavets biosfärområde. Via den utbildningen har hon skaffat sig mera fakta om miljön och växtligheten i den åboländska skärgården.

– Jag hade nyligen en grupp från Uleåborg på besök och för dem var hela den här miljön främmande. Jag har till exempel en bok på gården och de var väldigt fascinerade av det trädet som inte finns hos dem, säger Björklöf.

Under de senaste åren har Björklöf sett hur intresset för den åboländska skärgården har vuxit. Allt fler söker en livsstil som är närmare miljön och det närproducerade.

– Det har sagt “kaboom” under coronan här i grannskapet. Det är allt fler människor som börjat vistas året runt på stugan och det är jätteroligt med fler människor här, säger framtidsodlaren Charlotta Björklöf.


Podcasten Framtidsodlarna hittar du på Podbean, Spotify, på slc.fi/framtidsodlarna och på landsbygdensfolk.fi. I serien reser Jens Berg runt i Svenskfinland för att träffa producenter som utvecklar och ligger i framkant inom sitt område.

Serien produceras av SLC i samarbete med Montem.

Mer från SLC