Kampanj sprider inhemska grönsakers glada bud till unga konsumenter i städerna

MTK, SLC, potatis- och frilandsgrönsaksodlarna, handelskedjorna K-gruppen, S-gruppen och Lidl samt packerierna Tuoreverkko och Ålands trädgårdshall inleder i sommar en kampanj för att lyfta de finländska frilandsodlade råvarorna i digitala medier. Kampanjens syfte är att väcka intresse för skördesäsongens inhemska grönsaker särskilt bland unga 18–25-åringar och 25–45 åringar med familj i de större städerna.
SLC - Gronsaker MW webb

Inhemska grönsaker är trygga, rena, av hög kvalitet samt hälsosamma. Målsättningen är att få konsumenter att i allt större grad välja finländska grönsaker i sin matkorg framom importerade grönsaker samt att samtidigt öka konsumtionen av grönsaker.

Kampanjen, som har initierats av MTK:s trädgårdsnätverk, planeras och genomförs med finansiering av MTK, SLC och frilands- och potatisodlarna samt med insatser av packerierna Tuoreverkko och Ålands trädgårdshall. Handelskedjorna bidrar enligt sina marknadsandelar särskilt med mediasynlighet för kampanjen och delar även kampanjinnehållet via sina egna konsumentkanaler.

En av kampanjens frontfigurer är den i Kongo födda rapartisten PastoriPike som fått mycket synlighet genom sin medverkan i bl.a. tv-programmet Farmi Suomi. I kampanjen delar han sin egen berättelse och även sitt förhållande till finländska grönsaker samt tips för hur man kan tillreda grönsaker. I marknadsföringsmaterialet används även bilder och presentationer från gårdar samt recept av Årets Kock Lari Helenius och MTK:s Heidi Siivonen.

Foto: Mona Salminen

För kampanjens förverkligande ansvarar innehållsmarknadsföringsbyrån Dingle tillsammans med videoproduktionsbolaget Cocoa. Reklamer kommer att synas i digitala kanaler från mitten av juni till augusti. Kampanjens landningssida kommer att finnas på kasvikset.fi-sajten.

För mera information:
Mia Wikström, SLC:s kommuikationschef, tfn 050 355 3213
Klaus Hartikainen, MTK:s kommunikationsdirektör, tfn 040 169 2060

Mer från SLC