Odlare, packerier och handelskedjor startade gemensam kampanj för att öka användningen och uppskattningen av inhemska frilandsgrönsaker

Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC samt potatis- och frilandsgrönsaksodlare inledde kampanj i samarbete med K-gruppen, S-gruppen, Lidl, Tuoreverkko och Ålands trädgårdshall för att öka användningen och uppskattningen av inhemska frilandsgrönsaker. Frontfigur för reklamkampanjen är rapartisten PastoriPike. Kampanjen, som syns i digitala och sociala medier, pågår fram till mitten av augusti.
SLC - 3 B MT Kxpike 2200x1125

Målsättningen är att öka konsumenternas intresse för skördesäsongens grönsaker och öka konsumtionen av inhemska frilandsgrönsaker. Kampanjen riktar sig särskilt till i städer bosatta 18–25-åriga unga och 25–45-åriga konsumenter med familj. Kampanjen, som har huvudbudskapet ”Välmående från Finland” syns under sommaren i sociala medier, YouTube, streamingtjänster och i handelskedjornas egna medier.

Frontfigur för kampanjen är rapartisten PastoriPike som även är känd från bl.a. tv-programmet Farmi Suomi. I kampanjvideon får tittarna följa PastoriPike i musikstudion, på en lantgård och i köket när han tillreder grönsakswok. I marknadsföringen används även gårdspresentationer, bilder från gårdar samt recept av Årets Kock 2020 Lari Helenius och MTK:s Heidi Siivonen.

– PastoriPike är en utmärkt frontfigur för vår gemensamma grönsakskampanj. Pikes positivitet, energi och hans musik tilltalar särskilt unga vuxna, och bland dem ser vi stor potential för att öka konsumtionen av säsongens rena, smakrika, hälsosamma grönsaker, säger MTK:s kommunikationsdirektör Klaus Hartikainen.

– Grönsaker har egentligen blivit en del av min kost via barnen. Jag har velat lära barnen att särskilt när man idrottar mycket är det jätteviktigt att äta mångsidigt och satsa på att äta bra grönsaker som en del av maten. Tidigare tänkte jag någon gång att grönsaker är tråkiga men jag har insett att man kan äta dem på många olika sätt: som sådana, i wok, som puré eller hur som helt, säger PastoriPike.

Bekanta dig med kampanjen på kasvikset.fi/hyvinvointiasuomesta (kampanjmaterial på svenska lanseras inom kort).

Tilläggsinformation:
Klaus Hartikainen, kommunikationsdirektör, MTK, 040 169 2060
Mia Wikström, kommunikationschef, SLC, 050 355 3213
Aino Sten, kommunikationschef, SOK Marketaffärernas kedjestyrning, 040 706 8021
K-gruppens mediajour (må-fr 9-16), 010 53 50200
Sanna Mämmi, kommunikationsspecialist, Lidl Suomi, 040 623 3700
Marjut Lyytinen, VD, Tuoreverkko Oy, 040 719 2836
Tord Sarling, VD, Ålands Trädgårdshall, 040 552 5950
Kontakt med PastoriPike via manager Peppi Puljujärvi, 045 137 0807

Mer från SLC