Embla 2021 - Nordiska mattävlingen kulminerar den 20 juni

Nu är det dags att tävla om nordisk mat! Finalen av den nordiska mattävlingen Embla Food Awards 2021 går av stapeln den 20 juni 2022 i Oslo. Se livesändningen från prisfesten i Oslo kl. 20.45 (finsk tid).

SLC - Embla 2021 Facebook

Den nordiska mattävlingen hålls nu för tredje gången. Finalen äger rum i Oslo den 20 juni 2022. Avsikten med den nordiska mattävlingen Embla är att stärka den nordiska matkulturen och matidentiteten och samtidigt hedra människorna och händerna bakom maten.

Se livesändningen från prisfesten den 20 juni 2022 kl. 20.45 (finsk tid) på Embla Food Awards Facebook-sida

I tävlingen finns följande sju tävlingskategorier:

• Nordisk råvaruproducent
• Nordisk matentreprenör
• Nordisk mathantverkare
• Nordisk matkommunikatör
• Nordisk mat till många
• Nordisk matdestination
• Nordisk mat till barn och unga

De nominerade utvärderas enligt kriterierna nordisk, hållbar, inspirerande, unik och ärlig.

I Embla-mattävlingen deltar Åland som ett eget område.

Här kan du bekanta dig med Finlands nominerade finalister.!

NORDISK RÅVARUPRODUCENT – VOIMAPAPU

"The prize goes to the farmer, the fisherman, the hunter or the collector, who represent raw ingredients of high gastronomic quality, who make use of the Nordic natural and cultural terroir and who himself is producing, catching or collecting the raw materials."


Karviaisten tila har specialiserat sig på att odla bondbönor. Familjegården har egna kvarnar där de använder sig av hela bondbönan. Även alla produkter packas på plats på gården och gården producerar även egna rostade bondbönor. Gårdens produktutveckling är en pågående process, där Katriina och Martin Klinckowström.

ständigt vill förbättra och föra ut nya bondböneinnovationer till konsumenterna. Gårdens varumärke är Voima-Papu, vilket betyder "kraftböna". Podukterna innehåller 28% protein och 13,6% fiber, och produkterna är också naturligt glutenfria.

Läs mera på: www.karviaistentila.fi

NORDISK MATENTREPRENÖR - VILLE HAAPASALO/ HAAPASALON HATSAPURI

"The prize goes to a person, a company or an organization, who has developed a new method which is built on food artisan tradition and has broad appeal and market potential."


"Jag visste ingenting om bageribranschen, men när Covid tystade allt mitt andra arbete våren 2020 var jag tvungen att komma på något helt annat. Jag studerade online för att baka Hatsapuri som jag älskar. Genom misstag såldes de första hatsapuribröden i början av sommaren. Kundernas intresse för nya typer av varma bröddelikatesser tog oss med storm och arbetet, som var tänkt att vara tillfälligt, tog ett kliv framåt, säger Ville Haapasalo.

Efter en lyckad sommar på Puumala marknad bestämde sig Haapasalo för att möta efterfrågan och utöka sin verksamhet. Försäljningen av Hatsapuri har varit fantastisk och varför inte när det gäller en produkt som huvudingredienser är grädde, smör, vetemjöl och ost. – Det kan ju inte gå fel med något som är gjort på de här ingredienserna, skrattar Haapasalo.

Läs mera på: https://hatsapuri.fi/


NORDISK MATHANTVERKARE - HERKKUJUUSTOLA

"The prize goes to a food artisan, who have developed a unique product which represent a high gastronomic quality and is rooted in Nordic raw ingredients and artisan traditions."


Herkkujuustolas schweiziska ostmästare Peter Dörig flyttade till Finland i mitten av 1990-talet och tog med sig familjens traditioner för osttillverkning och kärlek till ädla ostar. Peter växte upp i en traditionell ostbutik i byn där pappa tillverkade Appenzellerost.

Herkkujuustola är en kombination av schweizisk osttillverkningstradition och rena finska råvaror. Ostfamiljen omfattar bl.a. Vilho, Hilma, SavuHilma, Heidi, Väinö, Lumberjack och PunaHeidi. Dessutom producerar Herkkujuustola riktigt kärnsmör och lokal yoghurt. I Herkkujuustolas delikatessostbutik samlas ostbranschens bästa kunnande.

Läs mera på: https://www.herkkujuustola.fi/

NORDISK MATKOMMUNIKATÖR - SATOKAUSIKALENTERI

"The prize goes to a person, a storyteller, a media or a concept, which communicate the joy and enhance the knowledge for Nordic food."


Satokausikalenteri® är ett koncept som utvecklades 2011 och som introducerar människor att äta grönsaker och frukt under olika årstider. Till deras produkter hör bl.a. en årlig kalender. Satokausikalenteri® publicerar dagligen matinnehåll som stöder deras uppdrag: att hjälpa finländarna att äta mer grönsaker. Detta ger färg (bokstavligen) till disken och berikar matkulturen.

Satokausikalenteri® är Finlands största digitala matgemenskap och erbjuder nyckelfärdiga digitala kampanjer. Matkulturen förändras snabbare än någonsin och för Satokausikalenteri är förändringen bekant. Med hjälp av deras breda publik förvandlar de dessa förändringar till kommersiella fenomen. Flera megatrender kombineras i Satokausikalenteri: ansvarstagande, välbefinnande, digitalitet. Ett starkt tema är att fatta bättre köpbeslut. Gemenskap är starkt närvarande i Satokausis mediala kanaler och publiken är mycket engagerad och aktiv.

Läs mera på: www.satokausi.fi

NORDISK MAT TILL MÅNGA - STEINERPEDAGOGIKENS VÄNNER I VÄSTNYLAND SPV RF.

"The prize goes to a person or an organization, who has done an extraordinary effort to encourage meals, quality and a Nordic food culture in public meals."


Steinerpedagogikens Vänner i Västnyland rf. (SPV rf.) är en organisation som driver Mikaelskolan Waldorfskola och Rosengården Waldorfdaghem i Ekenäs, Finland. Skolan har ett eget kök som serverar 180 portioner mat per dag.

Skolan och förskolan var först i Finland med principerna i Diet for a Green Planet. Bland principerna finns att äta mindre kött, använda lokalt producerade och säsongsbetonade ekologiska produkter och minska matsvinnet. Målet är att lära eleverna att äta hållbart producerad, hälsosam mat. Programmet kräver input från kökspersonal, lärare och föräldrar. Alla råvaror är så närproducerade som möjligt och kött serveras en gång i veckan. Varje klass involveras på olika sätt: de lägre klasserna lär sig om jordbruksåret på ett praktiskt sätt medan de äldre eleverna deltar i planeringen av måltider med skolköket. Programmet har visat att det är möjligt att servera hållbara måltider för många människor dagligen, samtidigt som man uppfostrar glada, friska barn!

Läs mera på: www.mikaelskolan.fi

NORDISK MATDESTINATION - ERG EUROPEAN REGION OF GASTRONOMY KUOPIO

"The prize goes to a society, an institution or a community, who has assembled producers of raw ingredients, restaurants and other local actors to lift a geographic destination through food-culture, cooperation and unity."


Kuopioregionen och landskapet Norra Savolax är de första regionerna i Finland som får erkännandet av den europeiska gastronomiregionen European Region of Gastronomy recognition 2020–2021, vilket kan jämföras med titeln kulturhuvudstad. Förutom kultur utvecklar ERG-erkännande också ett brett utbud av gastronomi och matevenemang, matturism, jordbruk, utbildning och entreprenörskap och betonar ansvar. ERG-enheten har genomförts som ett projektsamarbete mellan ProAgria Östra Finland & Maa- ja kotitalousnaiset, Kuopio stad, SavoGrown och Savonia yrkeshögskola.

För turister erbjuder Norra Savos skattkista äkta savolaxisk gastronomi, nya typer av upplevelser och olika evenemang som lindas kring mat. Jubileumsårens huvudtema är foraging – livet enligt naturens rytm. Ren natur och lokal mat på en tallrik: utsökt horta, söt sommar, skördesäsongens smaker och förstklassiga naturliga erbjudanden. ERG-logotypen kommunicerar lokala och äkta, ansvarsfullt producerade produkter och tjänster.

Läs mera på: www.tastesavo.fi

NORDISK MAT TILL BARN OCH UNGA – KOKKAA KOTIMAISTA -KAMPANJEN, MTK OCH MSL

"The prize goes to a person or an organization, who has developed an idea or a concept which notably has contributed to develop future generation knowledge and skills in relation to Nordic food and food culture."


MTK och Maaseudun Sivistysliitto har gjort en praktisk matlagningsmodell ”Kocka inhemskt” för matundervisning för åttondeklassare. Syftet med modellen är att berätta om den finländska primärproduktionen på ett utsökt och konkret sätt. Modellen låter elever laga mat och lära känna den rika finska matkulturen själv. Matproducenter som är medlemmar i lokala MTK-föreningar levererar läckra matkorgar till studenterna, och samtidigt får ungdomarna träffa matproducenter också. Undervisningsmaterial är gratis för skolor.

Unga konsumenter blir alltmer intresserade av vad de äter och hur och var maten produceras. En hälsosam kost, matansvar och miljöfrågor står i centrum för debatten. Kampanjen Kokkaa kotimaista har för avsikt att inspirera unga människor att laga mat, eftersom kraften i en måltid som tillagas och avnjuts tillsammans är imponerande.

Modellen för ”Kocka inhemskt” har gjort det lätt för hushållslärare att genomföra modellen. I matkorgen gynnas finska råvaror och lokal mat.

Läs mera: https://moodle.msl.fi/course/view.php?id=25

Finland och Åland har klarat sig bra i Embla

Tidigare finländska vinnare av Embla-matpriset är Thomas Snellman i kategorin Nordisk matentreprenör 2017 samt Ainoa Winery i kategorin Nordisk mathantverkare och Svinn-Battle/Motiva Oy, Elina Ovaskainen i kategorin Nordisk mat till barn och unga 2019. Tidigare åländsk vinnare av Embla-matpriset är Michael Björklund som vann titeln Nordisk matkommunikatör 2017.

Bakgrund

Embla-matpriset har grundats av Nordens Bondeorganisationers Centralråd NBC och stöds av Nordiska Ministerrådet och är en del av Ny nordisk mat III-programmet. I tävlingen medverkar Island, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Åland, Färöarna och Grönland.

Finland representeras i projektet av Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK och Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Ålands deltagande i Embla förverkligas via projektfinansiering av Ålands landskapsregeringen.

Den norska producentorganisationen Norges Bondelag står värd för prisfesten i Oslo den 20 juni 2022.

Tilläggsinformation:

Mia Wikström, SLC, kommunikationschef, tfn 050 355 3213
Heidi Siivonen, MTK, specialist på livsmedelsmarknaden, tfn 040 568 8802

Mer från SLC