Vinnarna i mattävlingen Embla Food Awards korades

De bästa aktörerna på den nordiska matscenen korades på måndagen under Embla Food Awards prisceremoni i Oslo.
SLC - X0 A5418 webb
Att vara Embla-nominerad är också en seger, påminde Bjørn Gimming, ordförande för den norska producentorganisationen Norges Bondelag när han gratulerade vinnarna. (Foto: Espen Solli)

Nordens bästa matproffs samlades till Embla Food Awards 2021 i Oslo för att för tredje gången fira maten och människorna bakom det nordiska köket. Rekordmånga nominerade från alla nordiska länder tävlade i sju kategorier. Vinnarna bedöms enligt tävlingskriterierna nordisk, hållbar, inspirerande, unik och ärlig.

Vinnare av Embla Food Awards 2021 är:
Nordisk råvaruproducent: Fredriksdals Kirsebærvin, Danmark (Finlands nominerade: Voimapapu, foto)
Nordisk matentreprenör: Andreas Sundgren, Brännlands Cider, Sverige (Finlands nominerade: Ville Haapasalo / Haapasaon Hatsapurit, foto)
Nordisk mathantverkare: Undredal Stølsysteri, Norge (Finlands nominerade: Herkkujuustola, foto)
Nordisk matkommunikatör: Det Grønne Museum, Danmark (Finlands nominerade: Satokausikalenteri, foto)
Nordisk mat till många: The Junk Food Project, Danmark (Finlands nominerade: Mikaelskolan / Steinerpedagogikens vänner i Västnyland rf., foto)
Nordisk matdestination: Kvitnes gård, Norge (Finlands nominerade: ERG European Region of Gastronomy Kuopio, foto)
Nordisk mat till barn och unga: Geitmyra Credo, Norge (Finlands nominerade: Kokkaa kotimaista-kampanjen, foto)

Nordiskt uppsving inom matsektorn

Den nordiska matkulturen och branschen genomgår en boom och nivån bland de nordiska tävlingsbidragen var hög. Det nordiska köket är känt för rena smaker, odling i ren jord och "nordisk mat" har blivit ett begrepp långt utanför det geografiska Norden.

– Det nordiska köket har en gemensam värdegrund som har blickarna starkt riktat framåt. Såväl de finländska tävlingsdeltagarna som de nordiska kollegorna är utmärkta förebilder och representanter för hållbarhet, det unika och ärliga i den nordiska maten och inbjuder till inspiration, säger Mia Wikström, SLC:s kommunikationschef.

Bakgrund

Avsikten med den nordiska mattävlingen Embla är att stärka den nordiska matkulturen och matidentiteten och samtidigt hedra människorna och händerna bakom maten.

Embla-matpriset har grundats av Nordens Bondeorganisationers Centralråd NBC och stöds av Nordiska Ministerrådet och är en del av Ny nordisk mat III-programmet. I tävlingen medverkar Island, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Åland, Färöarna och Grönland.

Finland representeras i projektet av Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK och Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Ålands deltagande i Embla förverkligas via projektfinansiering av Ålands landskapsregeringen.

Den norska producentorganisationen Norges Bondelag stod värd för prisfesten i Oslo den 20 juni 2022.

Presentation av de sju Embla-vinnarna 2021

• Nordisk råvaruproducent: Fredriksdals Kirsebærvin, Danmark
Fredriksdals Kirsebærvins ekologiska viner används på Europas bästa restauranger. Kirsebærvin har på ett innovativt sätt försökt maximera sin egen skörd samtidigt som man utnyttjar den naturliga fermenteringsprocessen. Producentens egen vision har varit att producera det mest autentiska vinet i Danmark. Slutprodukten bekräftar att det är möjligt att producera körsbärsvin av hög kvalitet i Danmark.

• Nordisk matentreprenör: Andreas Sundgren, Brännlands Cider, Sverige
Andreas Sundgren har visat särskild envishet i att producera naturlig söt cider under förhållanden där ingen trodde att detta var möjligt. Den långa och kalla vintersäsongen, hårt arbete och terroiräpplen har dock skapat en kombination av premiumprodukter. I åratal har den norra marknaden längtat efter lokala vinprodukter från den regionen, och äntligen kan vi säga att utbudet är överväldigande i linje med efterfrågan.

• Nordisk mathantverkare: Undredal Stølsysteri, Norge
Priset delades ut till en mathantverkare vars nordiska rötter och traditioner och utan dem skulle dessa traditioner inte ens kunna börja. Dessa entreprenörer har startat en ny våg av nordisk ostproduktion. Det har skapat nya mervärden och arbetstillfällen för många, liksom en ny typ av marknadsutrymme för ostsektorn. Baserat på en egen dröm och hårt arbete tillverkas ost i ett världsarv, från vilket en av de viktigaste nordiska osthantverkarna växer fram.

• Nordisk matkommunikatör: Det Grønne Museum, Danmark
Vi sätter händerna i leran! Denna vinnare är ett levande museum där kunskap och aktiviteter möts i form av levande historieberättande. Museet samlar och sprider information till ett brett spektrum av människor - från barn till yrkesverksamma inom många områden. Denna kunskapsbas ger möjlighet för alla åldrar att lära sig nya saker och är öppen för alla typer av gäster, inte att glömma besökarnas speciella behov.

• Nordisk mat till många: The Junk Food Project, Danmark
Det vinnande projektet ger mat till en speciell grupp, människor som lever i utkanten av samhället. Mat tillagas med hänsyn till de hemlösas speciella kostbehov. Projektet har ett brett spektrum av sociala dimensioner: hemlösa och unga som förbereder sig för arbetsmarknaden genom att delta i matlagningen. Dessutom är hållbarhet kärnan i projektet. Mat tillagas för ett stort antal människor, förutom vilket avfallsmat används i beredningen, vilket har en positiv inverkan på samhället som helhet.

• Nordisk matdestination: Kvitnes gård, Norge
Det arktiska området är en fläta av olika kulturer som har överlevt i evigheter genom att dela kunskap, skicklighet, resurser och traditioner. Arktisk natur och den korta växtsäsongen bestämmer utbudet av produkter som erbjuds på destinationen. Besökare som söker originalitet i norr kommer att få en exklusiv upplevelse. Vinnaren erbjuder lokal mat baserad på cirkulär ekonomi, holistisk markanvändning och odling. Vinnaren gör människor i norr stolta över vad de kan producera och är en inspiration för andra destinationer på nordliga platser.

• Nordisk mat till barn och unga: Geitmyra Credo, Norge
Genom inspirerande samarbeten och partnerskap har vinnaren skapat En nordisk food hub en lärmiljö för barn och unga för utveckling av nordisk gastronomi i många generationer framöver.

Mera information om vinnarna på emblafoodaward.com

Läs mer om Finlands nominerade i Embla 2021 på slc.fi

Fotografier från Embla prisfesten 20.6.2022: LÄNK (foto: Espen Solli)

Tilläggsinformation:

Mia Wikström, SLC, kommunikationschef, tfn 050 355 3213
Heidi Siivonen, MTK, specialist på livsmedelsmarknaden, tfn 040 568 8802 (på finska)

Mer från SLC