Uppdateringen av färdplanen för jordbrukets koldioxidsnålhet har publicerats – ”En viktig vägvisare för hela sektorn”

MTK och SLC har publicerat uppdaterade scenarier och uppskattningar av utsläppsminskningar i färdplanen för jordbrukets koldioxidsnålhet. Uppdateringarna baserar sig på arbetet med klimatfärdplanen från 2020. Naturresursinstitutet ansvarade för utredningen av den uppdaterade färdplanen.

SLC - RJT 1926944 mjokkor bete webb

Arbets- och näringsministeriet gav olika sektorer i uppdrag att uppdatera färdplanerna för koldioxidsnålhet före sommaren 2024, och för jordbrukssektorns del tog MTK och SLC på sig arbetet. Den breda färdplanen är indelad i tre rubriker: jordbruk och klimatåtgärder, kolmarknaden och jordbruk samt jordbrukets energianvändning och -produktion.

Klimatfärdplanen från 2020 gav riktlinjer för det finländska jordbrukets klimatarbete, men den ständigt föränderliga verksamhetsmiljön skapade ett behov av att uppdatera färdplanens scenarier och uppskattningar av utsläppsminskningar.

– Finländska jordbrukare producerar mat från jord till bord samtidigt som de tar hand om miljön. Färdplanen för koldioxidsnålhet är nödvändig för att kunna utnyttja jordbrukets fulla potential och för att synliggöra den för andra intressenter. Färdplanen är en viktig vägvisare för hela branschen, säger MTK:s ordförande Juha Marttila.

Med hjälp av scenarier kan man bedöma hur effektiva olika åtgärder är. För färdplansarbetet är det viktigt att ha en övergripande bild av sektorn som helhet.

– Alla satsningar på jordbrukets klimatarbete måste beakta och stöda jordbrukarnas lönsamhet på gårdsnivå. MTK:s och SLC:s uppdaterade klimatfärdplan ger redskapen för ett framsynt och konkret klimatarbete. Jordbrukarna står för sin del bara samhället ställer upp med tillräckliga möjligheter, säger SLC:s centralförbundsordförande Mats Nylund.

Vid lanseringen av den uppdaterade färdplanen den 20 augusti framhölls särskilt behovet av utredningar såsom denna färdplan. Arbetet med koldioxidsnålhet inom de olika sektorerna bygger på frivillighet. I det arbete som arbets- och näringsministeriet har inlett har sammanlagt 14 sektorer uppdaterat sina färdplaner för koldioxidsnålhet.

– Ingen enskild sektor kommer att lösa klimatfrågorna på egen hand, men de kommer inte heller att lösas utan att alla gör sin del. Färdplanen innehåller omfattande beräkningar av konsekvenserna av olika åtgärder och med dem i åtanke måste man ha ett fast öga på framtiden. För den omfattande utredningen av situationen inom jordbruket har vi först och främst Naturresursinstitutet att tacka, betonar Marttila.

Tilläggsinformation:

Mats Nylund, SLC:s centralförbundsordförande, tfn 050 512 2191
Juha Marttila, MTK:s ordförande, tfn 050 341 3167

slc.fi

Inbjudan till lanseringen av den uppdaterade färdplanen slc.fi

Mer från SLC