Utlåtande om nationell energi- och klimastrategi

Miljöministeriet

VN/1046/2025

UTLÅTANDE

Frågor om riktlinjerna i energi och klimatstrategin

Minskning av växthusgasutsläpp och ökning av kolsänkor (kapitel 2.2 i strategin)

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. tackar för möjligheten att lämna utlåtande om utkastet till den nationella energi- och klimatstrategin.

SLC stöder strategins linje att Finland även i fortsättningen ska arbeta för att EU:s mål för utsläppsminskning huvudsakligen riktas mot utsläppshandelssektorn, där styrningen bör ske marknadsbaserat och teknikneutralt. Detta sporrar till både effektivitet och innovation samt möjliggör kostnadseffektiva utsläppsminskningar.

Den planerade utvidgningen av distributionsskyldigheten till att omfatta fler sektorer, såsom jord- och skogsbruk har potential att minska på utsläppen. Men inkludering av dessa branscher bör enligt SLC villkoras med tydliga kompensationsmekanismer så att dessa sektorer inte belastas med högre kostnader. Detta är avgörande för att säkra jord- och skogsbrukets konkurrenskraft.

SLC stöder strategins mål att stärka skogarnas tillväxt. Det är positivt att man i strategin framhåller att kvaliteten på skogsvården ska tryggas, och att åtgärderna genomförs på ett sätt som även är ekonomiskt och socialt hållbart. Regeringens linje att inte begränsa skogsanvändningen är central – i stället bör kolupptaget stärkas genom ökad tillväxt och effektivare skogsskötselmetoder. Åtgärder som skogsgödsling, främjande av förädlat skogsodlingsmaterial och återbeskogning av lämpliga ytor är exempel på insatser som stöds. Åtgärder som förebygger skogsskador såsom omfattande insektsskador hjälper till att bibehålla det kollager som finns i träden. För att skapa resilienta skogar är odling av lövträd viktigt och SLC gläder sig över att strategin nämner en ändamålsenlig viltpolitik för att möjliggöra detta. SLC efterfrågar dock konkreta åtgärder för en mer balanserad viltpolitik. Markägarens röst bör väga tyngre i regleringen av hjortdjursstammar.

SLC välkomnar också de avsatta budgetmedlen för att utveckla växthusgasinventeringen, inklusive beräkningar av kolsänkor och forskning kring infångning av biogen koldioxid. Det är avgörande att systemen för inventering och uppföljning är robusta, långsiktiga och vetenskapligt förankrade.

SLC efterfrågar även tydlighet i den skogslagstiftningsrelaterade ändringen som presenteras: anmälan om anläggande av plantbestånd. Innan sådana förändringar görs är det viktigt att nyttan med förändringen tydligt vägs mot den administrativa kostnaden som den orsakar.

Vad gäller torvåkrar anser SLC att återvätning och andra effektiva åtgärder för att minska utsläppen måste vara frivilliga och ske på ett sätt som inte äventyrar matproduktionen eller markägarens verksamhetsförutsättningar. SLC vill också belysa mineraljordars roll i klimatarbetet. Enligt STN Multa-projektet kan användning av fånggrödor, större användning av höstgrödor och vall i växtföljden öka kolbindningen i mineraljordar. Genom att öka dessa praxis kan man åstadkomma klimatnytta utan att det belastar jordbruket negativt. Klimatförändringen kommer också kräva investeringar i såväl dikning som bevattningsdammar, vilket SLC anser bör stödas ekonomiskt, exempelvis enligt åländsk modell.

SLC stöder utvecklingen av tekniska koldioxidsänkor och ser positivt på regeringens satsningar på BECCS/BECCU. Finland bör enligt SLC vara en föregångare inom infångning och lagring av biogen koldioxid, särskilt mot bakgrund av markanvändningssektorns oförmåga att bidra med kolsänkor. Införandet av rättsliga ramar för gränsöverskridande transport av koldioxid är en viktig administrativ förutsättning för implementation av teknologin.

Främjande av förnybar energi (kapitel 2.3 i strategin)

SLC stöder fortsatt investeringsstöd till biogas- och flisvärmeanläggningar på landsbygden. Dessa åtgärder stöder både den gröna omställningen och landsbygdens livskraft. Strategins förslag om att främja en öppen marknad för förnybara bränslen, inklusive incitament för små producenter, är mycket välkommet. Det är också positivt att en lagstiftningsprocess pågår gällande rivning och återställning av nedlagda vindkraftverk. Klar reglering i ärendet kunde enligt SLC minska osäkerheten och öka acceptansen för vindkraft på landsbygden.

Vätgas och elektrobränslen (kapitel 2.4 i strategin)

SLC stöder utbyggnaden av en vätgasmarknad i Finland. Det är avgörande att Finland fortsätter att vara attraktivt för investeringar inom vätgas och att påverka EU-lagstiftningen så att den gynnar Finlands förutsättningar. Finland bör även satsa på vidareförädling av vätgas och stärka infrastrukturen, såsom överföringsnät.

Energisäkerhet (kapitel 2.6 i strategin)

Säkerhetsläget kring Östersjön har visat att det finns behov av satsningar på att trygga undervattensinfrastrukturen i Östersjön samt att förbättra kapaciteten att reparera den. SLC anser också att risken för olyckor som orsakar skador för naturen har ökat och yrkar därför också på ökad beredskap för bekämpning av oljeläckage och övriga olyckor.

SLC anser att strategin tydligt bör betona betydelsen av inhemska resurser såsom trä och torv för energisäkerheten. Dessa resurser är avgörande i krislägen där snabba åtgärder krävs. Användningen av trä och torv kan dock inte vid krislägen startas upp från noll utan det måste färdigt finnas fungerande infrastruktur och leveranskanaler. SLC efterlyser därför mer konkreta åtgärder för att trygga tillräcklig energiproduktion baserad på trä och torv även i normallägen.

Utveckling av energimarknaden (kapitel 2.8 i strategin)

SLC betonar vikten av att beskattningsincitament och stödsystem för elektrifiering inte får hota användningen av torv och trä, inte minst ur ett försörjningsperspektiv.

Vid import av avfall för förbränning måste tydliga regler säkerställa att detta inte utgör en smittorisk för djurhållningen. Det vore oacceptabelt om import av avfall skulle resultera i att djursjukdomar kunde sprida sig i Finland

Forskning, innovation och konkurrenskraft (kapitel 2. 9 i strategin)

SLC understöder satsningar på forskning och innovation, dessa är en förutsättning för att Finland ska kunna vara en föregångare inom grön omställning och kunna implementera samt ekonomiskt gynnas av ny teknik.

EU-påverkan (kapitel 2.12 i strategin)

SLC ser positivt på att biogen koldioxidinfångning (CCUS) lyfts fram i EU-påverkansarbetet som en möjliggörande teknik för att uppnå nollutsläpp och som en råvara för hållbara bränslen. SLC betonar att allt klimatarbete och EU-reglering i möjligaste mån bör vara teknikneutralt för att säkerställa ett kostnadseffektivt och innovativt genomförande.

Fråga om konsekvensbedömningar av politiska åtgärder

Aktuell lägesbild och konsekvensbedömningar av politiska insatser (kapitel 3 i strategi)

SLC poängterar att tidigare strategier har vilat på orealistiska förväntningar om kolsänkor från markanvändningssektorn; nu krävs att klimatmålen omprövas i ljuset av långsiktiga strukturella förändringar i markanvändningen. Bioekonomins potential bör fullt ut beaktas som en del av lösningen. För att svara på det ändrade läget och för att utnyttja bioekonomins möjligheter krävs dock medvetna ekonomiska satsningar på både befintliga metoder samt ny teknik, som infångning av koldioxid.

Övriga synpunkter gällande energi- och klimatstrategin

SLC noterar med tillfredsställelse att regeringens linje i enlighet med regeringsprogrammet inte innebär några generella begränsningar av skogsanvändningen. Detta är en viktig utgångspunkt för att möjliggöra fortsatt värdeskapande inom bioekonomin och för att trygga landsbygdens livskraft.

Det är positivt att strategin nu i högre grad utgår från mer realistiska scenarier för markanvändningssektorn. De WEM- och WAM-scenarier som KEITO-projektet skisserade visar tydligt att markanvändningssektorn står inför stora utmaningar – men också att riktade tillväxtfrämjande åtgärder och implementering av befintliga förslag i MISU-planen kan ha konkret utsläppsminskande effekt. Det är ett steg i rätt riktning att verkligheten nu återspeglas bättre i analyserna.

SLC konstaterar samtidigt att de reviderade utsikterna för LULUCF-sektorn innebär nya svårigheter för Finlands mål om klimatneutralitet. SLC efterlyser därför insatser på att öka skogens tillväxt, minska utsläppen från skogs- och jordbruksmark samt vidareutveckla tekniker som BECCS och satsningar inom bioekonomin. Finland måste hitta hållbara och långsiktiga lösningar där användningen av förnybara resurser spelar en central roll i klimatarbetet.

SVENSKA LANTBRUKSPRODUCENTERNAS CENTRALFÖRBUND SLC R.F.

Mats Holmgård
Skogsombudsman

Rikard Korkman
Ombudsman

Mer från SLC