Jord- och skogsbruksministeriet
VN/1242/2025
UTLÅTANDE
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. tackar för möjligheten att lämna utlåtande om regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om samfälligheter. SLC välkomnar propositionens målsättning att modernisera lagstiftningen, underlätta delägarnas möjligheter att delta i beslutsfattande och minska administrativa kostnader. Införandet av möjligheten till hybridmöten, där fysisk närvaro kombineras med distansdeltagande, är ett viktigt steg för att förbättra tillgängligheten för alla delägare, oavsett bostadsort. Vi delar regeringens syn på att hybridmötesformen ger flexibilitet och stärker den demokratiska processen i samfälligheter. Samtidigt är det klokt att inte lagstadga om obligatorisk distansmöjlighet, utan att detta avgörs av styrelsens faktiska kapacitet och resurser. SLC vill dock framhålla att nuvarande formulering där skyldighet att erbjuda distansmöjlighet anknyts till styrelsens förutsättningar att göra så, snabbt kan leda till olika tolkningar av delägares rättigheter och styrelsens skyldigheter. För att undvika rättsosäkerhet bör man tydligare klargöra om styrelse är skyldig att ordna distansdeltagande om de har tillgänglig utrustning och kapacitet men bedömer att det för mötets smidighet eller andra orsaker inte är ändamålsenligt.
SLC understöder även möjligheten för en delägare att enligt paragraf 10 bemyndiga valfri part att agera på dennes vägnar vid sammankallande av möte för icke konstituerade delägarlag. Detta stärker delägarnas praktiska möjligheter att få till stånd möten. Samtidigt anser vi att lagen bör förtydliga hur kostnader som uppstår vid sammankallande ska fördelas, så att det klart framgår vilka kostnader som samfälligheten står för och vilka som eventuellt kan belasta den initiativtagande delägaren. Samma problematik anser SLC att kan uppstå i tolkningen av 29. Det är viktig för att säkerställa möjligheten att kalla till möte även när styrelsen inte agerar. Dock anser SLC att det klarare borde specificeras vad delägarlagets kostnadsansvar täcker, så att det tydligt framgår att även andra nödvändiga kostnader än utskick av kallelse, exempelvis lokalhyra, omfattas. Det vore också ändamålsenligt att klargöra om delägare enligt paragraf 29 har samma rätt som i paragraf 10 att anlita en utomstående aktör för sammankallande och organisering av möte.
Enligt SLC styrker förslaget delägarlags stämmans roll som beslutsfattare då möjligheten till användning av fullmäktige faller bort. Detta styrker ytterligare varje delägares möjlighet att påverka besluten i delägarlaget och är enligt SLC en positiv utveckling
Förslagen i paragraf 11 om modernisering av kallelseförfarandet är välmotiverade. Möjligheten att skicka kallelser elektroniskt minskar delägarlagets kostnader och ökar effektiviteten. Samtidigt är reglerna för när man får skicka kallelse elektroniskt tydliga då detta inte kan sättas som det primära informationssättet utan kräver särskilt tillstånd av delägaren. Vi stöder även förslaget att förlänga kallelsetiden till 21 dagar, vilket särskilt under semesterperioder stärker delägarnas möjlighet att delta. Detta ger delägare längre tid att agera på ärenden som skall behandlas på mötet. Samtidigt som den tryggar en tillräcklig tidsfrist för dem som erhåller kallelsen via post.
SLC understöder förslaget att även delägarlagets styrelse ges möjlighet att hålla möten på distans, då detta kan förbättra flexibiliteten och effektiviteten i styrelsens arbete och beslutsfattande.
SLC uppmärksammar att den svenskspråkiga versionen av lagutkastet under paragraf 23 b fortfarande innehåller hänvisningar till 16 § 3 mom. och 18 § 3 mom., trots att dessa enligt den finskspråkiga regeringens proposition ska hänvisa till 16 § respektive 18 § 2 mom. Detta bör korrigeras för att undvika framtida tillämpningsproblem.
Sammanfattningsvis ställer sig SLC positivt till propositionens målsättning och huvudsakliga förslag, men betonar behovet av vissa preciseringar för att undvika oklara tolkningar och säkerställa rättssäkerhet för både delägare och styrelser.
SVENSKA LANTBRUKSPRODUCENTERNAS CENTRALFÖRBUND SLC R.F.
Mats Holmgård
Skogsombudsman