Hög varumärkeskännedom och utmärkt kundnöjdhet
Enligt undersökningen är Hjärtbladsmärket mycket välkänt: 95 procent av de som deltog i undersökningen kände igen märket. Bland kvinnor var kännedomen om märket ännu högre, där 98 procent av kvinnorna som deltog i undersökningen kände igen märket.
Kundnöjdheten över varumärket låg även på en hög nivå. Hjärtbladsmärket fick högst poäng av alla varumärken i undersökningen när det kom till viljan att rekommendera varumärket till andra jämfört med andra ursprungsmärken. Hela 87 procent av deltagarna ansåg att kundnöjdheten var mycket god. Dessutom kom Hjärtbladsmärket på en andra plats när det gäller varumärkets popularitet jämfört med andra ursprungsvarumärken. Av undersökningens deltagare rekommenderar 59 procent Hjärtbladsmärkta produkter.
Ett pålitligt och ansvarsfullt ursprungsmärke
I undersökningen förknippades Hjärtbladsmärkets varumärkesbild i synnerhet med inhemsk produktion, kvalitet och säkerhet. Jämfört med andra ursprungsmärken fick Hjärtbladsmärket högsta poäng när det kommer till tillförlitlighet och ansvarsfullhet. Utöver detta uppfattade majoriteten av de som deltog i undersökningen att Hjärtbladsmärket är lättillgängligt och modernt.
Bra valuta för pengarna
Användarna av Hjärtbladsprodukter ansåg också att hjärtbladsmärkta produkter ger bäst valuta för pengarna jämfört med andra ursprungsmärkningar. Enligt undersökningen ansåg 72 procent av konsumenterna som använder produkter med hjärtbladsmärkningen att de får bra valuta för pengarna, jämfört med andra ursprungsmärkningar där genomsnittet låg på 63 procent.
Varför ska man välja produkter med hjärtbladsmärket?
Hjärtbladsmärket är ett klart val för konsumenter som värdesätter ansvarsfullhet och inhemska produkter. Märket representerar finländsk kvalitet och hållbarhet. Undersökningens resultat bekräftar att användningen av märket på produkter sänder ett starkt budskap om tillförlitlighet och värderingar.
Hjärtbladsmärket är en ursprungsmärkning för finländska trädgårdsprodukter – grönsaker, bär, frukt, matpotatis, blommor och plantskoleprodukter. Hjärtbladsmärket är det enda märket som garanterar 100 procent inhemskt ursprung av en produkt. Hjärtbladsmärket får endast användas på produkter av extra eller första klass.
Odlare och packningsföretag som använder Hjärtbladsmärket på sina produkter har ingått ett avtal med Inhemska Trädgårdsprodukter rf om rätten att använda hjärtbladsmärket. I avtalet förbinder sig odlarna och packningsföretagen att följa Kvalitetsgård-riktlinjer, i vilka särskild uppmärksamhet ägnas åt produktionens miljöpåverkan, de anställdas välbefinnande och produktsäkerheten.
Undersökningen har genomförts via Taloustutkimus Internetpanel. Undersökningen genomfördes mellan 8.10–14.10.2024 där målgruppen var finländare i en ålder mellan 15–79 år. Undersökningen besvarades av 1060 personer. Metoden och frågeformuläret är detsamma som i Taloustutkimus varumärkesvärderingskoncept, men den genomfördes separat som en ad hoc-undersökning.
Undersökningen beställdes av Inhemska Trädgårdsprodukter rf, vars medlemsorganisationer är Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f., Kauppapuutarhaliitto - Handelsträdgårdsförbundet ry och Frukt- och Bärodlarnas förbund r.f.
Tilläggsinformation:
Johanna Smith
Trädgårdsombudsman
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f.
johanna.smith@slc.fi
+358 41 465 1094
Niina Kangas
Verksamhetsledare
Kauppapuutarhaliitto - Handelsträdgårdsförbundet ry
niina.kangas@kauppapuutarhaliitto.fi
045 7733 2662
Lue tiedote suomeksi kauppapuutarhaliitto.fi