Ur det praktiska skogsbrukets synvinkel är det önskvärt att kriterierna och tolkningen av dem är så klar och förståelig som möjligt. Såväl skogsägarna, virkesköparna som miljöorganisationerna bör på basen av de givna kriterierna och utformningen av tolkningen av dem kunna dra samma slutsatser i möjligast hög grad.
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund r.f., SLC anser att det är viktigt att kriterierna är strikta eftersom man på det sättet garanterar att de kommer att gälla de mest skyddsvärda biotoperna och att samhällets resurser för fredning på så vis riktas rätt och till de ekologiskt mest värdefulla objekten. Det är kostnadseffektivt att rikta skyddet till de mest värdefulla områdena och det här är mest verkningsfullt ur samhällets synvinkel.
Strikta kriterier är också viktiga för Finland på grund av att de här kriterierna definierar vad vi anser att är gammal skog i all nu gällande EU-lagstiftning, i all den EU-lagstiftning som för tillfället är under beredning men också i all kommande EU-lagstiftning. Vi ger alltså här en slags blanco-fullmakt till EU-apparaten också till hur tolkningen av begreppet gammal skog ska vara i framtiden.
Stränga kriterier begränsar ju inte möjligheten att skydda och bevara biodiversiteten med lösare kriterier än de som nu slås fast. Till exempel inverkar inte de här på de kriterier som gäller Metso-programmet och strikta kriterier på gammal skog hindrar därför överhuvudtaget inte det skyddet. SLC anser att staten fortsatt ska satsa på Metso-programmet och befrämja och ge resurser till det så att det också i framtiden uppnår de resultat som förväntas.
Skogsägarorganisationen satsar mycket på mångfaldsfrågorna bland annat publicerade MTK och SLC sin gemensamma biodiversitetsfärdplan i februari det här året. Arbetet med att verkställa planen har börjat. Vi är övertygade om att mångfalden i de privata skogsägarna på så sätt kan förbättras med frivilliga medel, ökat kunnande och med satsningar från staten på resurser och forskning.
SLC anser att de nu föreslagna kriterierna är så bra som de rimligen kan vara. Vi anser också att frivilligheten i skyddsfrågor i de privata skogarna – vilket nämns i regeringsprogrammet - är en viktig ledstjärna.
Trots det kan det uppstå situationer då den virkesköpande industrin av en eller annan orsak tvekar att köpa virke från en privat skogsägare och att markägaren inte får någon ersättning eftersom tolkningen endast är skogsindustrins och baserad på det virkesköpande företagets försiktighetsprincip. I sådana fall kan markägaren bli utan ersättning. Därför anser SLC att det vore viktigt att skapa en process eller mekanism där en myndighet entydigt avgör vad som gäller på det ifrågavarande området.
Anders Portin
skogsombudsman