Utlåtande om förslaget till jord- och skogsbruksministeriets förordning om livsmedelsverkets avgiftsbelagda prestationer år 2026

Jord- och skogsbruksministeriet

VN/24562/2025

UTLÅTANDE OM FÖRSLAGET TILL JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRORDNING OM LIVSMEDELSVERKETS AVGIFTSBELAGDA PRESTATIONER ÅR 2026

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. tackar för möjligheten att ge utlåtande om förslaget till jord- och skogsbruksministeriets förordning om Livsmedelsverkets avgiftsbelagda prestationer år 2026.

Livsmedelsverket föreslår att majoriteten av de avgiftsbelagda prestationerna höjs för 2026. Höjningarna baserar sig främst på ökade arbetskraftskostnader och allmän kostnadsutveckling, vilket enligt promemorian motsvarar en ökning på cirka 4,8 procent. Efter avrundning innebär detta att de flesta prestationer stiger med ungefär 4,5–5,5 procent. Därtill fortsätter den stegvisa justeringen av avgifter som hittills inte täckt Livsmedelsverkets kostnader, såsom djurregistren och delar av kontrollverksamheten. I förordningsutkastet föreslås även att nya prestationer införs med avgifter satta enligt självkostnadsprincipen, bland annat till följd av uppgifter som överförs från regionförvaltningsverken. Dessa åtgärder motiveras i promemorian som nödvändiga för att minska ett långvarigt underskott i myndighetens avgiftsfinansierade verksamhet.

SLC motsätter sig starkt den återkommande praxisen att årligen höja myndighetsavgifterna. Jordbrukets ekonomi är fortsatt svag, marginalerna krymper och producenternas inkomster följer inte den kostnadsnivå som Livsmedelsverket baserar sina höjningar på. Att år efter år överföra myndighetens ökade interna kostnader på producenterna är orimligt och strider mot regeringsprogrammets målsättning att undvika nationella beslut som ökar jordbrukets kostnader.

Fårsektorn befinner sig i en kris och produktionen minskar kraftigt. Många producenter har redan lämnat branschen och fler riskerar att göra det. Att ytterligare höja avgifterna för fårsektorn — som redan är oproportionerligt tunga i relation till sektorns storlek och lönsamhet — är inte försvarbart. SLC vill särskilt betona att NettiKatras redan fungerar mycket väl som verktyg för fårsektorns registrering. Livsmedelsverkets upprätthållande av ett separat fårregister leder till dubbelarbete, ökade kostnader och onödig administrativ börda. I stället för att höja avgifter bör Livsmedelsverket effektivisera sin verksamhet genom att avveckla det egna registret och i stället fullt ut integrera sig med NettiKatras. Detta skulle omedelbart minska myndighetens kostnader och därmed avgiftsbehovet.

Förslaget till avgiftshöjningar grundar sig i stor utsträckning på myndighetens egna ökade kostnader och behov av att täcka underskott. SLC anser att Livsmedelsverket först måste förbättra sin interna effektivitet, digitalisering och processhantering innan man föreslår att producenterna ska bära ännu större kostnader. Effektivitetsvinster bör vara utgångspunkten, inte återkommande avgiftshöjningar.

Den ekologiska sektorn visar ännu ingen stabil tillväxt. En höjning av kontrollavgifterna riskerar att minska producenternas intresse att gå in i ekologisk produktion och fördröja sektorns utveckling. Det är därför viktigt att undvika ytterligare kostnader för de ekologiska producenterna. SLC vill också påminna om att producenter som inte erhåller stöd för ekologisk produktion, såsom ekologiska honungsproducenter, bör vara befriade från kontrollavgift.

Sammanfattningsvis anser SLC att de föreslagna avgiftshöjningarna riskerar att försvåra situationen för redan pressade producenter och därmed står i tydlig kontrast till regeringens målsättning att inte öka jordbrukets kostnader genom nationella beslut. Avgiftsnivåerna motverkar även de mål som lyfts fram i landets livsmedelsstrategi fram till 2040 – där den övergripande målsättningen är att sänka produktionskostnaderna och samtidigt höja produktionen och exporten. I ett läge där många verksamheter är ekonomiskt utsatta är det nödvändigt att myndigheterna i första hand fokuserar på att effektivisera sin egen verksamhet, minska dubbelstrukturer och underlätta administrationen snarare än att belasta producenterna ytterligare. SLC uppmanar därför ministeriet att ompröva de föreslagna avgiftshöjningarna.


SVENSKA LANTBRUKSPRODUCENTERNAS CENTRALFÖRBUND SLC R.F.

Jonas Laxåback
verksamhetsledare

Cecilia Nyholm
sakkunnig

Mer från SLC