Laxrallyt slutar ofta i diket på vägarna i norr

Helsingfors 22.04.2017, 08:15

Inrikes

Det brummar av många kylaggregat vid långtradarparkeringen i Karesuando vid riksväg 21:n. Det är bråttom med att få långtradarnas last, många ton norsk lax, söderut.
Ishavslaxen är tillräckligt färsk för de japanska sushirestaurangerna endast om den fraktas via Finland till Helsingfors-Vanda flygplats, varifrån den flygs österut. Resan från ishavet till Oslo flygplats skulle ta dubbelt så lång tid.
Det redan livliga laxrallyt på riksväg 21 kommer bara att tillta när fiskproduktionen ökar ytterligare i norra Norge. Produktionen av matfisk i fylkena Troms och Finnmark har fyrfaldigats redan under detta årtusende.
Laxen transporteras först med mycket stora dragbilar från norra Norge till Karesuando. Där byter man till dragbil med lättare däck. De klarar inte av vägarna i norr så bra och många av dem har den gångna vintern kört i diket i Lappland, till och med på raksträckor. Ibland har de här avkörningarna lett till att trafiken stoppats i flera timmar eftersom man inte kan dirigera om trafiken på de här vägarna. Trafikstoppen irriterar lokalbefolkningen och oroar räddningsmyndigheterna.
Goda nyheter för laxrallyt är ändå att de värsta ställena för den tunga trafiken ska åtgärdas. Enligt chefen för trafikenheten på Lapplands NTM-central Jaana Ylinampa har 35 miljoner euro anslagits för vägreparationer.
Laxen blir fet i kallt vatten
Det är de ypperliga förhållanden i norr som lockar laxodlarna, säger Riku Isohätälä, vd för fiskförädlingsföretaget Hätälä. Havsvattnet är kallt och därför växer fisken långsammare och blir fetare. Vattenlusen är också mindre vanlig så långt norrut.
- Nya anläggningar grundas i området mellan Lofoten och Hammerfest. Man håller på att utveckla offshore-anläggningar som kan placeras längre från stranden, säger Isohätälä.
I fjol minskade den norska exporten en aning på grund av att marknadspriset pressades upp efter att stora mängder fisk dog efter en giftalgsblomning i Chile. Norrmännen sålde 979 miljoner kilo för 6,6 miljarder euro i fjol. Året innan såldes en rekordmängd lax men det gav bara 5,1 miljarder euro.
Trots att exportmängderna minskade fortsatte ändå japanerna att importera lika mycket lax som före fiskdöden i Chile. I fjol exporterade Norge mer än 34 miljoner kilo lax till Japan. Mängden har ökat med 10 miljoner kilo sedan 2007.
Lax har inte hört till sushimenyn förrän de senaste årtiondena. Den ansågs inta vara lämplig att äta rå. Men ett norskt Japanprojekt på 1980-talet ändrade inställningen och numera är sushi gjord av lax en internationell mattrend. (FNB)

FNB

Mer från SLC