Utlåtande om utkast till statsrådets förordning om produktionskopplat inkomststöd som betalas för 2025

Jord- och skogsbruksministeriet
kirjaamo.mmm@gov.fi

VN/27255/2024-MMM-2

Utlåtande om utkast till statsrådets förordning om produktionskopplat inkomststöd som betalas för 2025

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. tackar för möjligheten att ge utlåtande om utkast till statsrådets förordning om produktionskopplat inkomststöd som betalas för 2025.

1. Allmänt

SLC ser det som positivt att nästan alla maximala belopp/djur eller hektar har höjts och att det finns möjlighet till justering vid underskridande av det angivna maximibeloppet per stödområde. Ifall maximibeloppet per stödområde överskrids och således leder till minskningar i det belopp som erhålls per djur eller hektar, betonar SLC vikten av att genast då det är möjligt meddela om det för producenterna så de kan förbereda sig på situationen. SLC utgår ifrån att de reserverade beloppen används fullt ut och att man nationellt maximalt utnyttjar de belopp som är reserverade för de produktionskopplade stöden.

Fördelningen av de angivna maximibeloppen per stödområde och de maximala beloppen/djur eller hektar skiljer sig till en del från nivåerna år 2024. De stora skillnaderna ser vi i ett tillägg på 1 miljoner euro till dikor och mjölkkor på AB området och ett tillägg på 0,5 miljoner euro till bidrag för stärkelsepotatis. Via nämnda tillägg dras det bort motsvarande 1,5 miljoner euro från tjurar på C-område men kompenseras i stället via det nationella tjurbidraget. Dessa förändringar omfattar SLC då det handlar om ett nollsummespel, det vi däremot inte omfattar är att den totala budgeten för de produktionskopplade inkomststöden minskat med 10 000€ från år 2023. Detta sker via en minskning av det totala beloppet för nötkreatur i yttre skärgården, år 2023 var summan 2 210 000€ (https://valtioneuvosto.fi/docu... ), år 2025 föreslås det vara 2 200 000€ precis som det var år 2024. Det finns ingen motivering i varför de 10 000€ som dragits av inte gått till någon annan stödgrupp, utan dragits bort i sin helhet från de produktionskopplade inkomststöden. SLC ber om en noggrannare utredning över detta.

2. Specifika kommentarer

8 § Förutsättningar för beviljande av bidrag för tjurar

Det kan bli problem för avelsgårdar ifall tjurarna bör vara 60 dagar på gården efter att de blivit 11 månader gamla. Detta eftersom man ofta efter 365-dagars vägningen börjar planera transport, och tjurarna är således 11 månader + 50 dagar i snitt på gården innan de flyttas vidare. Även fast det inte är ett problem för alla gårdar, anser SLC att ett ändrat krav på 10 månaders ålder + 60 dagar på gården skulle tjäna de flesta avelstjuruppfödare.

12 § Betalning av bidrag för dikor och mjölkkor samt bidrag för nötkreatur i yttre skärgården

SLC anser att stöd bör utbetalas för varje dag under kalenderåret, inte enbart för perioden 1 februari – 31 december. Om djur inte är stödberättigade under januari månad kan det leda till långa slaktköer och snedvridningar på marknaden, vilket i värsta fall kan påverka producenternas prissättning negativt. Vi anser, med hänvisning till det nationella nötregistret, att det borde vara möjligt att inkludera även januari som en stödmånad.

12 och 13 §

Den första bidragsposten som motsvarar räknedagar fram till 15.9.2025 för dikor och mjölkkor, nötkreatur i yttre skärgården och bidrag för tjurar betalas först i februari 2026. SLC anser att det inte borde finnas tekniska eller administrativa hinder för att betala ut ett förskott som motsvarar antalet räknedagar fram till 15.9 senast i december samma år. Den stödutbetalningsrytm som införts där stöd som sökts inte erhålls ens till en del under samma kalenderår, leder till extra kostnader för producenterna på AB-området och i skärgårdsområden.

20 och 21§

Antalet tackor minskar samtidigt som lönsamheten är svag. Därför anser SLC att beloppet för tackor på AB området borde höjas till max. 75 euro per djur och beloppet för tackor i yttre skärgården inom stödområde AB och på fasta Åland samt bidrag för hongetter inom stödområde AB borde höjas till max. 165 euro per djur. CAP-planens intervall skulle tillåta respektive maximibelopp per djur.

22 § Betalning av bidrag för tackor och hongetter

SLC poängterar vikten av att utbetalningen skulle ske i två rater i stället för en, samt betydligt tidigare. Ett jämnare kassaflöde gynnar husdjursproducenten och medför mindre ekonomisk osäkerhet. Stödet bör fördelas bättre till verksamhetsåret så att det motsvarar producenternas faktiska arbetsinsatser under året och blir således mer rättvist och transparent.

23 § Förutsättningar för beviljande av bidrag för slaktlamm och slaktkillingar

SLC anser att en tredje referensdag är nödvändig för att motsvara lamm tillväxten hos de bäst växande fårbesättningarna. En gård med januarilamning ges inga incitament för att föda upp lammen till slakt redan i april eller maj. Dessutom ifrågasätter SLC starkt att lamm födda under år 2024 inte är stödberättigade om de slaktas mellan 1.1 och 9.1.2025. SLC föreslår därmed att nya referensdagar anges 1 januari, 1 maj och 1 september. Med föreslagna datum passar stödsystemet in i modern rationell lammuppfödning och tidigare år födda lamm anges som stödberättigade från 1 januari.

24 § Beloppet av bidraget för slaktlamm och slaktkillingar

Fastän det maximala beloppet/djur har höjts från 30 till 35 euro per djur för slaktlamm och slaktkillingar inom stödområdena AB och C, är den tillåtna variationen i stödnivån per enhet i CAP-planen 25–35 euro/djur. Det innebär att då produktionen går nedåt, kan de utsatta pengarna inte utnyttjas inom sektorn om den absoluta gränsen är 35 euro/djur. SLC anser därmed att den övre gränsen borde höjas för att hålla de utsatta pengarna inom sektorn.

3. Övrigt

SLC anser slutligen att ansökan om stöd inom husdjursproduktionen är onödigt splittrad, man borde i framtiden koordinera ansökningstidpunkterna till en ansökningsomgång för alla djurstöd i stället för flera olika som det är just nu. Ansökan om nordligt husdjursstöd och från produktionen frikopplat stöd för svin- och fjäderfähushållning har nu ett datum, ansökan om djurbidrag har ett annat datum och ansökan om ersättning för djurens välbefinnande ytterligare ett datum. Via koordinerad ansökan på husdjursstöd skulle den administrativa bördan hos producenterna minskas samtidigt som eventuella försummelser av olika ansökningstidpunkters utgångar kunde förhindras.

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f.

Jonas Laxåback
Verksamhetsledare

Cecilia Nyholm
Sakkunnig

Mer från SLC