JSM: Direktförsäljning från gårdar allt populärare - redan över hälften av hönserierna föredrar direktförsäljning

I fjol sålde 13 procent av husdjursgårdarna, det vill säga ca 1 500 gårdar, sina produkter direkt från gården. Antalet har ökat i jämn takt under de senaste åren. Den mest direktsålda produkten är hönsägg: i fjol sålde 53 procent av de gårdar som producerar ägg direkt från gården.

Kafeterian Kaisan Café i Hagalund i Esbo får en gång i veckan en leverans av 2 000 ägg till dörren. Företagaren Miko Söderholm köper alla ägg som används i bakverk direkt från gården.
”Vi använder inhemska produkter i så stor utsträckning som möjligt. Vi vill stödja finska gårdar. En leverantör i Salo levererar hönsäggen med bil utan några mellanhänder eller transportavgifter”, säger Söderholm belåtet.

Han är inte den enda som föredrar direktförsäljning. År 2015 sysslade under tio procent av husdjursgårdarna med direktförsäljning, i fjol redan 13 procent. På ett par år har över 100 gårdar inlett direktförsäljning.

Hönsägg är populära direktförsäljningsprodukter. I fjol sålde över hälften av gårdarna (53 procent) hönsägg direkt till konsumenter. Hela 17 procent av gårdarna sålde ägg till REKO-närmatringar, till matkretsar nio procent.

Försäljning dygnet runt, inga försäljare behövs
Äggproducenten Juuso Hulmi i Loimaa har sysslat med direktförsäljning redan i tio års tid.
”Ursprungligen fick jag idén i Sverige där jag jobbade som praktikant. Där stod dörren till hönseriet öppen 24 timmar om dygnet. Det var fritt fram att komma och köpa ägg när som helst och pengen stoppade man i ett hål i väggen. Vi beslutade börja med likadan direktförsäljning”, säger han.

Hulmi som är den andra ägaren till företaget Kanakumppanit, berättar att gården har 45 000 värphöns. Gården producerar alltså ca 40 000 ägg per dag. Ungefär två-tre procent av äggen säljs direkt från gården.

Det är enkelt att packa hönsägg till försäljning för det behövs bara en äggkartong.
”Lagring försämrar kvaliteten. Äggen som gården säljer direkt kan vara kläckta samma dag, vilket påverkar smaken. Konsumenterna tilltalas av god smak”, säger Hulmi.

Bra läge en fördel vid direktförsäljning
Direktförsäljning är enligt Hulmi ett bra sätt att göra affärer för utgifterna för bland annat packeriet och transporterna faller bort.

Företagets dygnet runt försäljning har fungerat bra, förutom några slumpmässiga bovar. Pengar har det inte stulits, men hönsägg nog alltid då och då.

”Vi har försökt avhjälpa situationen och installerat kameror”, säger Hulmi.

Direktförsäljningens lönsamhet påverkas direkt av var gården ligger.

”Lyckligtvis ligger vi på en bra plats vid en stor väg”, säger Hulmi.

Fakta: Från producent till konsument utan mellanhänder
• Direktförsäljning av primärprodukter är ett försäljningssätt som går ut på att en lantbruksföretagare säljer produkter direkt till konsumenter eller lokala detaljhandlare.
• Det vanligaste sättet att sälja direkt är att man säljer produkterna från gården. Många säljer också sina produkter i butiksbilar eller till exempel på torg.
• Genom matkretsar går det att beställa eko- och närmat direkt från producenten. Olika matkretsar finns runtom i Finland.
• Under de senaste åren har också REKO-närmatringar blivit vanligare. De fungerar på nästan samma sätt som matkretsar, men REKO-ringarna är slutna grupper som fungerar via Facebook där gruppmedlemmarna kommer överens om beställningar och leveranser.

Källa: MTK, Regler för direktförsäljning

Statistik över direktförsäljning: Utredningen Maatilojen kehitysnäkymät 2025 (på finska)

Köp av bonden-dagen infaller lördagen den 15 september. Dagen sammanför matproducenter och konsumenter. Producenter över hela landet deltar i evenemanget. Läs här vilka gårdar i din region är med: https://ostatilalta.fi/hae-tiloja/kartalla/

Ytterligare information:
Kirsi Viljanen
närmatkoordinator
jord- och skogsbruksministeriet
tfn 040509 8986
kirsi.viljanen(at)mmm.fi

Anni-Mari Syväniemi
matkulturombud
Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK
tfn 050 511 8909
anni-mari.syvaniemi(at)mtk.fi

Foton för media

Jord- och skogsbruksministeriets tvååriga kampanj som handlar om att värdesätta mat ska öka finländarnas medvetenhet om vad matens ursprung betyder: hur producerar vi mat i Finland och vad får vi när vi väljer närproducerat. Kampanjen Bra mat växer nära följer matproduktionen på tio gårdar i olika delar av landet och söker svar på varför vår mat sägs vara världens renaste, ansvarsfullt producerad och spårbar. I kampanjen deltar också Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK och Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC. www.bramatvaxernara.fi #bramatväxernära

Mer från SLC