Asiantuntijalausunto maatalous- ja kalatalouspolitiikan uudistuksesta

Eduskunta

Maa- ja metsätalousvaliokunta

ASIA: U 55/2025 vp ja komission ehdotukset CAP- ja YKP-uudistuksiksi (2028–2034)

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund kiittää lausuntomahdollisuudesta antaa lausunto maatalous- ja kalatalouspolitiikan uudistuksesta.

SLC on perehtynyt komission ehdotukseen EU:n tulevaksi yhteiseksi maatalous- ja kalastuspolitiikaksi ovat puutteellisia, epätasapainoisia ja useilta osin suorastaan haitallisia suomalaisille tuottajille. Odotamme, että Suomi puolustaa neuvotteluissa voimakkaasti kansallisia etujaan – eikä hyväksy mallia, joka heikentää kannattavuutta, kilpailukykyä ja huoltovarmuutta.

Yhteisen maatalouspolitiikan tarkoituksena on varmistaa EU:n ruokaturva. Komission nykyinen ehdotus tekee päinvastoin:

- maatalousbudjetti on liian pieni,

- byrokratia on vaarassa kasvaa entisestään,

- kansallinen liikkumavara kapenee,

- ehdotukset eivät huomioi pohjoisia tuotanto-olosuhteita.

SLC toteaa, että tällaisenaan uudistus ei vahvista kestävää ruoantuotantoa – se heikentää sitä merkittävästi. Asteittain aleneva pinta-alaperusteinen tuki – malli, joka rankaisee elinvoimaisia tiloja. Komission esittämä malli ei ole hyväksyttävissä nykyisessä muodossaan. Se vaarantaa muun muassa:

- kasvukykyisten, investoivien perhetilojen kehityksen,

- kotieläintuotannon kannattavuuden,

- investointihalukkuuden ja sukupolvenvaihdokset,

- ja se kohdistuu suhteettoman raskaasti alueille, joilla tilakoko on pieni mutta tuotanto intensiivistä.

Elinvoimaisten tilojen rankaiseminen on umpikuja. EU:n tulee tukea – ei tukahduttaa – kehittyvää tuotantoa. SLC vaatii, että Suomella on todellinen mahdollisuus mukauttaa mallia kansallisesti, mukaan lukien:

- korkeammat tukitasot,

- poikkeukset nuorille viljelijöille,

SLC kannattaa ympäristö- ja ilmastotoimenpiteissä vapaaehtoisuutta, mutta korostaa että ympäristötoimenpiteiden on oltava taloudellisesti houkuttelevia, käytännössä toteuttamiskelpoisia ja aidosti vaikuttavia. Toimia, joihin tuottajat eivät uskalla osallistua, ei voida pitää onnistuneina.

Vastustamme:

- raskaita hallinnollisia velvoitteita ilman taloudellista kannustinta,

- vaatimuksia, jotka eivät sovi pohjoisiin olosuhteisiin,

- malleja, jotka lisäävät takaisinperinnän riskiä pienistäkin poikkeamista.

Maatalouden investoinnit ovat ratkaiseva kysymys maatalouden tulevaisuudelle. Tässä hetkessä maatalouden investointivelka on suuri johtuen maatalouden heikosta kannattavuudesta, joka on jatkunut pitkään.

SLC korostaa, että investointituen tulee:

- ulottua sekä alkutuotantoon että maaseudun yritystoimintaan,

- tukea energia- ja ympäristöinvestointeja, eläinten hyvinvointia, rakennuksia, teknologiaa ja jalostusta,

- säilyttää riittävän korkeat tukitasot.

Ilman nuoria viljelijöitä ei ole tulevaisuuden tuotantoa eikä elinvoimaista maaseutua. Nuorille viljelijöille annetuista lupauksista on tehtävä todellisia toimia. SLC pitää myönteisenä painotusta nuoriin, mutta pelkää, että ilman riittäviä taloudellisia resursseja uudistuksesta tulee heikko ilman todellista vaikutusta.

Edellytämme:

- nykyistä tarkoituksenmukaisempia aloitustukia,

- kannustimia sukupolvenvaihdoksille,

- ettei degressiivinen tukimalli rankaise kehittyviä nuorten tiloja,

- kevyempää hallintoa ja nopeampaa päätöksentekoa.

SLC:n keskeiset vaatimukset jatkoneuvotteluihin, että Suomi ei hyväksy esityksiä jotka

- leikkaavat rahoitusta,

- lisäävät byrokratiaa,

- kaventavat kansallista liikkumavaraa,

- heikentävät LEADER-toimintaa,

- rankaisevat kasvavia tiloja,

- vaikeuttavat nuorten viljelijöiden asemaa,

- tekevät ympäristöinvestoinneista vähemmän houkuttelevia.

Suomen tulisi sen sijaan tukea esityksiä jotka

- vahvistavat pohjoista ruoantuotantoa,

- parantavat kannattavuutta,

- turvaavat huoltovarmuuden,

- lisäävät kilpailukykyä,

- rohkaisevat toimivia ympäristötoimia,

- tukevat maaseudun yritystoimintaa,

- arvostavat perhetiloja.


Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f.

Jonas Laxåback, toiminnanjohtaja

Mer från SLC